Achillespees klachten

Achillespeesklachten komen veel voor in onze praktijk. Met name sporters hebben last van deze klacht, maar het komt ook voor bij niet-sporters.

De locatie van deze klachten is vlak boven het hielbeen tot 6 cm boven het hielbeen aan de achterzijde (kuit). Een slecht looppatroon, verkeerd schoeisel of trainings-intensiteit verhogen deze klachten.

Oorzaak van achillespeesklachten

De belangrijkste oorzaak van achillespeesklachten is overbelasting door sporten en het dragen van slechte schoenen, soms in combinatie met voetafwijkingen als platvoeten, doorgezakte voeten of slappe enkels. Al deze factoren dragen bij aan een onnatuurlijke belasting van de achillespees, waardoor deze beschadigt en mogelijk ontstoken raakt. Vooral sporters op leeftijd zijn kwetsbaar.

Andere oorzaken zijn

  • Overpronatie, een afwijking in de stand van de voet waarbij de voet wat naar binnen zwikt.
  • Beenlengte verschil
  • Stijve kuitspieren (hiervoor helpt soms de Strassburg Sock)
  • Overgewicht
  • Instabiliteit van de enkels
  • Plotselinge verandering van belasting, zoals bergwandelen tijdens een vakantie of een plotselinge toename van het aantal trainingskilometers bij hardlopers
  • Harde ondergrond bij het sporten
  • Ongetraind fanatiek sporten
  • Antibioticumgebruik: In zeldzame gevallen kan de pees ontstoken raken bij het gebruik van sommige antibiotica (o.a. fluorchinolonen, ofloxacine). Merk je dat je dan last krijgt, ga dan gelijk naar je arts

Behandeling van Achillespees klachten

In het beginstadium is de blessure vaak goed te behandelen. Bij veel mensen gaat het ook vanzelf weer over na een paar weken of maanden. Pas als de achillespeespijn chronisch wordt is behandeling lastiger. Probeer dus zo snel mogelijk actie te ondernemen als je last krijgt. Denk dan aan de volgende maatregelen:

Rust houden: het beste is om belastende training te vermijden. Ga bijvoorbeeld zwemmen om toch in conditie te blijven.

Zooltjes of Ascendens: het verhogen van de hak kan de spanning op de achillespees wat verlichten.

Warming up: zorg dat je de belasting rustig opbouwt. Begin rustig en doe lichte rekoefeningen. Ook na de training is het zaak om weer rustig af te bouwen middels cooling down oefeningen zoals rustig uitlopen.

Voer rek en strek oefeningen uit, vooral voor de kuitspieren (de lange en de korte). De oefeningen die op de pagina voor hielspoor oefeningen genoemd zijn, zijn ook voor de behandeling van achillespeesontsteking zeer geschikt. Wees wel voorzichtig, zeker bij zwaarder letsel kun je de oefeningen het beste eerst met een podotherapeut of fysiotherapeut doornemen. Stop in ieder geval als je pijn voelt!

Spierversterkende oefeningen voor de kuitspier. Ga met de tenen op de trap staan met de hak naar beneden en breng het lichaam dan langzaam omhoog. Eventueel kan dit met 1 been tegelijk gedaan worden, maar pas wel op voor overbelasting. Doe ook dit eventueel onder begeleiding van een fysiotherapeut.

De Strassburg sok helpt vaak, door de rek die ’s nachts op de kuitspieren wordt uitgeoefend.

Koelen met ijs (niet direct op de huid) kan in het acute stadium helpen door de bloedstroom naar het gebied te stimuleren. Doe dit vooral na de training, en liefst enkele keren per dag. Bij een chronische ontsteking is deze methode minder effectief. Massage van de kuitspier helpt zowel het voorkomen van achillespeesontsteking als de behandeling ervan. Laat dit door een ervaren masseur uitvoeren.

Goede schoenen zijn erg belangrijk, bezuinig hier niet op. Elke goede hardloop winkel kan je hierover adviseren, of ga naar een gespecialiseerde winkel. Let vooral op een goed voetbed en goede demping.

Medical taping kan soms ook goed helpen.

Behandeling van achillespeesklachten moet vaak langdurig worden volgehouden, aangezien de klacht erg hardnekkig kan zijn. Wees vooral voorzichtig met te snel weer belasten, anders kan de klacht snel weer terugkomen.

Symptomen van achillespees ontsteking

Typische symptomen van achillespees ontsteking

Aanvankelijk treden er alleen direct na het sporten lichte pijnklachten of stijfheid op, die na een paar uur weer verdwijnen. De pijn in de achillespees concentreert zich meestal enkele centimeters boven de hiel. Als deze klachten genegeerd worden kan de pijn verergeren en aanhouden. Bij een warming-up kunnen de pijnklachten soms tijdelijk verdwijnen, om na de training weer terug te komen. In ernstige gevallen is de pijn continue aanwezig, en verdwijnt deze ook in rust niet meer.

Vooral na rust of ’s ochtends kan het gebied rond de pees en de pees zelf stijf aanvoelen. Tenslotte kan de pees wat gezwollen zijn.

In het geval van een achillespees-ruptuur (scheuring) treedt een hevige pijn in de achillespees op en is lopen direct onmogelijk. Ook kan de plek van de ruptuur met het oog waargenomen worden.

Met röntgen-foto’s, echografie of eventueel een MRI-scan kan de diagnose eventueel bevestigd worden. Er is dan vaak kalkvorming in het peesweefsel te zien.